Hallo Hans van stichting open deur hier! Natuurlijk een grapje, maar het lijkt soms echt alsof ik een open deur intrap wanneer ik zeg: onderzoek doen is essentieel. Toch merk ik in de praktijk dat goed onderzoek vaak wordt vergeten in marketingplannen. Of het nu gaat om een grote campagne of een klein project, onderzoek hoort aan de basis te staan.
Onderzoek is belangrijk, of het nu gaat om het opstellen van een marketingplan, het maken van een video, of zelfs het schrijven van een tekst. Het geeft richting en zorgt ervoor dat je niet in het wilde weg schiet. De afgelopen maanden ben ik hier tijdens mijn werk voor klanten weer extra van doordrongen. Ik ging terug naar de tekentafel. Dat betekende: gesprekken voeren met interne experts, de markt analyseren, en de aanpak heroverwegen. Ik raad het ook altijd aan bij mijn klanten voor de plannen van 2025: doe onderzoek!
Weten wat er speelt bij je doelgroep – of dat nu klanten, sollicitanten of werknemers zijn – geeft je inzichten die je helpen de juiste boodschap te formuleren en via de juiste kanalen te verspreiden.