Mijn blik op B2B marketing: Is lead generation taboe?

Ik vind van niet! Maar de manier waarop het momenteel vaak wordt toegepast als het belangrijkste middelpunt en doel van een marketingstrategie, is wat mij betreft verleden tijd.

Wat versta ik onder een B2B-lead?

Ik spreek van een B2B-lead wanneer iemand interesse of een duidelijke koopintentie heeft voor een dienst of product. De potentiële klant is bereid om gegevens achter te laten via een offerteaanvraagformulier, een contactverzoek, een aanvraag voor een uitgebreide demonstratie of, in sommige gevallen, via een webinar. Dit betekent eigenlijk: “Ik heb interesse in dit bedrijf of merk en de oplossingen; neem alsjeblieft contact met mij op.”

Marktonderzoek

Voordat een potentiële klant ervoor kiest om zaken te doen, ligt er echter een complete marketingstrategie aan ten grondslag. Dit begint met het doen van doelgroeponderzoek: Wie is de doelgroep? Welke pijnpunten ervaren ze? Welke kanalen gebruikt de doelgroep? Hoe ziet de DMU (Decision-Making Unit) eruit? Met deskresearch kom ik al veel te weten, maar nog niet alles. Voor mij werkt het het beste om daarnaast ook een aantal klanten te bellen en te vragen wat hen beweegt.

De boodschap en contentcreatie

Zodra het onderzoek is afgerond en de pijnpunten zijn vastgesteld of blootgelegd, begin ik met het vaststellen van de boodschap en het creëren van content. Dit omvat blogs, e-books, whitepapers, podcasts, video’s, social media berichten, e-mailnieuwsbrieven, enzovoort. Allemaal content om de doelgroep bewust te maken van de pijnpunten of problemen die ze kunnen hebben en hoe die kunnen worden opgelost. Dit alles zonder dat de potentiële klant gegevens hoeft achter te laten.

Contentdistributie

Daarna begint pas de uitvoering van het marketingplan door middel van de distributie van de content op de juiste off- en online kanalen. Via deze verschillende kanalen wil ik dat de doelgroep in aanraking komt met het merk en de oplossingen. Het doel is om “on top of mind” te komen bij de doelgroep.

Het vangen van de leads

Wanneer de potentiële klant de pijnpunten echt begint te ervaren, wil ik dat ze voor mijn aanbod kiezen. Zodra de potentiële klant in de overweging- of actiefase zit, wil ik hem vangen. In deze fase wil ik dat de conversie plaatsvindt door het aanvragen van een offerte of door een daadwerkelijke bestelling te plaatsen. Hierbij is lead generation dus van toepassing.

Ik kies ervoor om eerst demand generation toe te passen voor 90% van de B2B-kopers die nog niet in de markt zijn voor mijn productaanbod. In het verlengde daarvan volgt lead generation om die 7% die overwegen om een aankoop te doen en 3% B2B-kopers die echt in de markt zijn, voor mij te laten kiezen. Het ene kan wat mij betreft niet meer zonder het andere.

Wil je sparren over B2B marketing? Neem dan contact met ons op via de button hieronder.

Online marketing nieuws

Mijn wijlen vader speelt een grote rol in mijn interesse voor de maakindustrie en techniek.[…]

Ik vind de ict-sector een wereld waarin verandering de enige constante is. Dat is geen[…]